Mój Instagram

sobota, 3 czerwca 2017

Domowa chałka z mąki pszennej pełnoziarnistej

Witajcie Moi Drodzy 

Wolnego czasu u mnie jak na lekarstwo, jednak staram się w tym wszystkim znaleźć jakąś równowagę, ponieważ życie to nie tylko obowiązki. Ubolewam nad tym, że moja aktywność na blogu jest znikoma, ale zamierzam się poprawić. Utrzymuję jednak stałą aktywność 
na instastory i snapchat'cie januszbartoszek, gdzie Was oczywiście zapraszam. Pora jednak zająć się tematem dzisiejszego posta czyli chałką. Uwielbiam chałkę, ponieważ to świetna alternatywa dla tradycyjnego piecza w słodkiej wersji. Fantastycznie smakuje z dżemem, masłem orzechowym, jako podstawa do tostów francuskich czy w postaci chrupiących sucharków. Doszedłem do wniosku, że skoro tak lubię chałkę to pora zrobić własną. 

Potrzebne składniki:

co potrzeba do zrobienia chałki

Składniki na 2 chałki

  • 1,2 kg mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 50g drożdży
  • 100g cukru trzcinowego 
  • 100g masła
  • 4 jajka
  • 1/2l mleka
  • sól
  • mak 

W misce umieszczamy mąkę z cukrem. W oddzielnym naczyniu natomiast z ciepłego, 
ale nie gorącego mleka, łyżeczki cukru i drożdży przygotowujemy rozczyn. 

rozczyn z drożdży

Rozczyn dodajemy do suchych składników i dokładnie mieszamy całość.

jak zrobić ciasto drożdżowe

Do masy dodajemy 3 jajka i roztopione masło, następnie dokładnie zagniatamy ciasto. Wyrobione ciasto przykrywamy ręcznikiem kuchennym i odstawiamy do wyrośnięcia 
w ciepłym miejscu na około godzinę.

Wyrośnięte ciasto dzielimy na 2 części, następnie z każdej części formułujemy 4 wałki 
o średnicy około 2cm. Z wałków zaplatamy warkocz, który następnie smarujemy rozbełtanym jajkiem i posypujemy makiem.

ciasto drożdżowe na chałki

Przygotowane chałki umieszczamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, 
wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy przez około 40 minut. 

jak długo piec chałkę

Upieczone chałki pozostawiamy do wystygnięcia, następnie możemy zabrać się za jedzenie 
z czym tyko mamy ochotę.

chałka z mąki pszennej pełnoziarnistej

Lubicie chałkę? Piekliście już może własną?







23 komentarze:

  1. domowa chałka, masło, miód, i twaróg. Kocham to;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że każdy ma nią swój sposób :D

      Usuń
  2. wieki nie jadłam takiej chałki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chałkę lubię, ale rzadko kupuję generalnie wcale. Swojej też nigdy nie robiłam, może kiedyś.
    Wygląda apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli będziesz miała czas i możliwość to naprawdę zachęcam :)

      Usuń
  4. Woooow! jestem pod wrażeniem. Nie ma to jak chałka czy chleb domowej roboty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, domowe pieczywo smakuje zupełnie inaczej niż to ze sklepowej półki :)

      Usuń
  5. uwielbiam chałki, ale sama jeszcze żadnej nie upiekłam

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniaaam uwielbiam chałeczki zwłaszcza na słodko z dżemem :D Muszę wypróbować przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Do chałki zbieram się od dłuższego czasu i niedługo chyba zrobię :)
    Twoja wygląda pysznie i tak zdrowiej ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i życzę miłego pieczenia :)

      Usuń
  8. Już dawno nie piekłam chałki. Właściwie ostatnio brakuje mi czasu na pieczenie czegokolwiek. Ale dla chałki chyba warto znaleźć chwilę :)
    Bardzo fajnie wygląda ta Twoja. Taka rustykalna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brak czasu to choroba naszych czasów, ale pieczenie traktuję jako odskocznię od gonitwy dnia codziennego :)

      Usuń
  9. Wygląda przepysznie. Od samego patrzenia zrobiłam się glodna :-)

    Zapraszam do mnie : www.mecooks.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda bardzo smakowicie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń